Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Výplata důchodu prostřednictvím České pošty, s.p.

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Výplata důchodu prostřednictvím České pošty, s.p.

4. Základní informace k životní situaci

Výplatu důchodů provádí Česká pošta, s.p., na základě smlouvy s Českou správou sociálního zabezpečení.

Příkazy k výplatě, změně výše nebo zastavení výplaty důchodu je oprávněna vydávat pouze Česká správa sociálního zabezpečení.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Důchod lze vyplatit i jiné osobě než důchodci; za jinou osobu se považuje:

  • manžel a manželka - v případě, že manželé prokazatelně žijí ve společné domácnosti a pokud důchodce předem svého manžela / manželku z převzetí důchodu písemně nevyloučil,

  • zákonný zástupce fyzické osoby - zvláštní příjemce,

  • ošetřující osoba.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Důchod bude vyplacen v hotovosti:

  • poštovním doručovatelem v místě bydliště příjemce důchodu,

  • u přepážky pošty.

Splatnosti důchodů jsou stanoveny na sudé dny (od 2. do 24. dne v měsíci).

Připadne-li den splatnosti na neděli, důchod se vyplatí následující pracovní den, připadne-li na sobotu, důchod se vyplatí předchozí pracovní den.

Výplata důchodu se stvrzuje na jednorázovém výplatním dokladu, jehož součástí je ústřižek pro příjemce.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Česká správa sociálního zabezpečení vydá příjemci důchodu "Rozhodnutí o přiznání důchodu" a "Oznámení o výplatě", ve kterém je uvedeno od kdy, na které poště a v jaké výši bude vyplácen důchod, včetně vyúčtování doplatku důchodu, který příjemci důchodu náleží za období od doby rozhodnutí do doby pravidelné výplaty důchodu.

8. Na které instituci životní situaci řešit

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Při výplatě důchodu v hotovosti se obraťte na pobočky České pošty, s.p. - na přepážky poskytující důchodovou službu (v hodinách pro veřejnost).

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na poště předložte:

  • platný osobní doklad - občanský průkaz, cestovní pas nebo průkaz o povolení k pobytu cizince (pokud je opatřen fotografií),

  • průkaz příjemce - pro prokázání vzájemného vztahu mezi manželi; v průkazu musí být manžel / manželka uvedena,

  • jednorázovou plnou moc nebo generální plnou moc - platí pouze pro případ, kdy je příjemcem důchodu za důchodce soudem stanovený orgán státní správy jako "zákonný zástupce - zvláštní příjemce"; plnou mocí se prokazuje osoba, která je tímto orgánem státní správy zmocněna k příjmu důchodu.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

Výplatní doklad ke stvrzení převzetí důchodu vám předá pracovník pošty.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Výplatní doklad je platný v zásadě jeden měsíc od data splatnosti důchodu.

Není-li důchod vyzvednut dva měsíce, je platnost výplatního dokladu pro třetí měsíc omezena na dvacet kalendářních dnů.

Nevyzvedne-li si příjemce důchod do konce platnosti třetího výplatního dokladu, vrátí pošta důchod zpět České správě sociálního zabezpečení.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu Call centra České pošty, s.p.: info@cpost.cz.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Mandátní smlouva o výkonu důchodové služby, uzavřená mezi Českou poštou, s.p., a Českou správou sociálního zabezpečení

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravným prostředkem je reklamace, kterou můžete uplatnit na pobočkách České pošty, s.p.

Reklamaci přiznané částky lze uplatnit pouze na České správě sociálního zabezpečení.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

 

22. Další informace

Můžete se obrátit na:

  • Call centrum České pošty, s.p.:

  • tel.: 840 111 244 nebo

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

  • Změna výplaty důchodu

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Odbor komunikace generálního ředitelství České pošty, s.p.

26. Kontaktní osoba

Nevyplněno

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

11.01.2013

28. Popis byl naposledy aktualizován

01.11.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet pošta nepřijímá; tuto žádost důchodce zasílá přímo na adresu České správy sociálního zabezpečení.